blake fitzpatrick
-
CV94 - Art public (Ciel variable. No. 94, Printemps-Été 2013)
Pierre Dessureault, Blake Fitzpatrick, Anne-Marie St-Jean Aubre, Jerome Delgado, Manon Tourigny, Stephen Horne, Gentian
- Les Productions Ciel variable
- Ciel variable
- 27 November 2013
- 9782924357019
Comment inscrire l'art public dans la ville autrement? Pour analyser la question, Jacques Doyon dirige un dossier réunissant trois artistes aux approches fort différentes : la sculpture-installation de Nicolas Baier créée pour le 50e de la Place Ville-Marie, les graffitis urbains de Dominique Auerbacher et les fresques photographiques de Patrick Dionne et Miki Gingras. La section « Focus » de la revue s'attarde sur Anticoste de Richard Baillargeon, une mosaïque de photos et d'objets hétéroclites rassemblés comme autant de fragments à recomposer pour « lire » l'histoire de l'île, et sur la récente exposition d'Omer Fast, Continuous Coverage, à la galerie d'art contemporain The Power Plant. La revue clôt ses pages avec un entretien de Jacques Doyon avec Bonnie Rubenstein, directrice artistique du festival de photographie CONTACT de Toronto.
-
Critical Distance in Documentary Media
Gerda Cammaer, Blake Fitzpatrick, Bruno Lessard
- Palgrave Macmillan
- 30 October 2018
- 9783319967677
This collection of essays presents new formulations of ideas and practices within documentary media that respond critically to the multifaceted challenges of our age. As social media, augmented reality, and interactive technologies play an increasing role in the documentary landscape, new theorizations are needed to account for how such media both represents recent political, socio-historical, environmental, and representational shifts, and challenges the predominant approaches by promoting new critical sensibilities. The contributions to this volume approach the idea of "critical distance" in a documentary context and in subjects as diverse as documentary exhibitions, night photography, drone imagery, installation art, mobile media, nonhuman creative practices, sound art and interactive technologies. It is essential reading for scholars, practitioners and students working in fields such as documentary studies, film studies, cultural studies, contemporary art history and digital mediastudies.